24 Mart 2012 Cumartesi

OyuncakDenizi.com

Akşamın şarkısı Teoman'dan, Saat 03:00.

               -------------       -------------       -------------      --------------       -------------      ------------

2009 yılında Mars Teknoloji Bilişim adıyla kurulmuş bir online oyuncak satış sitesi, Oyuncak Denizi. Şirket kurucusu ve sahibi Serkan Hondur İTÜ Jeoloji Mühendisi, mezuniyetinden sonra bir süre mühendisliğe devam etse de sonrasında e-ticaret fikrine kapılıyor ve şirketi kurduktan sonra ofiste ürün kategorilerini sisteme tek tek kendisi girerek bugün piyasanın önemli aktörlerinden oyuncakdenizi'nin yolunu açıyor.
Oyuncak tedarikçilerinin yoğun olarak yerleştiği İSTOÇ'ta kiralanan bir ofiste başlatılan işler, sektördeki rakiplerin lojistikteki açıklarından faydalanılarak geliştiriliyor. Rakipler sattıkları ürünleri en az üç gün sonra kargoya verirken, Serkan Hondur "niye bekliyorlar ki acaba?" sorusuna anlamlı bir yanıt bulamayıp, satış işlemi gerçekleşir gerçekleşmez ürünü  tedarikçisinden satın alıp, paketleyip kargoya iletiyor ve iyi ki de öyle yapıyor. Benzer şekilde, oyuncak sektöründeki rakiplerin internet sayfalarında yayınladıkları resimlerin yeterince başarılı olmadığının da farkında ve bu açığı da kendi için faydaya dönüştürerek rekabet avantajı yakalamayı başarıyor.


Açıkçası bugün oyuncakdenizi.com'un online oyuncak pazarında çok güçlü rakipler var da denilemez. Toys'r'us online satışta kendini geliştirse belki ciddi bir rakip konumunda olabilir, ancak fiziki mağazalar online satışa rakip görülmüyor. Hali hazırdaki en büyük rakip: Toyzzshop. Rakipleri tanımak, sektörde kim, ne satıyor, hangi fiyattan satıyor bilmek, takip etmek oldukça önemli. Ancak oyuncak piyasası fiyat birliğini neredeyse oturtmuş olduğundan çok farklı rakamlarla satış yapmak, fiyatta farklılaşmaya gitmek oldukça zor. Öte yandan, Türkiye de dahil olmak üzere dünya oyuncak piyasasının %85'ini Çin üretimi mallar oluşturuyor. Dolayısıyla ürün farklılaştırması da oldukça zor. Rekabetteki farklılığını müşteriye gösterebilmek için önemli olan hizmet kalitesinin geliştirilmesi ve yeni oluşan oyun pazarların takip edilerek, iyi fikirlerle birleştirilerek müşteriye sunulması. Çünkü oyuncak ve oyun sektöründeki rekabet temelli değişim zaman içinde iş modellerinin de değişmesini gerekli kılıyor.
1 milyar dolar değerini bulan Türkiye'deki oyuncak sektöründe perakende pazar olgunlaşmış durumda, ancak telesatış ve online satış pazarları henüz doygunluğa ulaşabilmiş değil. Bunun yanında Türkiye'de e-ticaret de hızlı başlamış ve hızla yükselen bir trend. E-ticaret dalgası büyürken online pazara ilk adım atanlardan olmak bu dalgayla beraber büyüyebilmek demek, çünkü pazar doygunluğa ulaştıkça yeni girişler zorlaşacak, fark yaratacak fikirler, dikkat çekecek iş modelleri ayakta kalabilecek sadece. Bu açıdan bakıldığında oyuncakdenizi.com bu dalgayla beraber büyüyor (simbiyotik yaşam!) ve online pazardaki geçmişi önündeki en büyük avantajlardan.
Kuruluş döneminde oyuncakdenizi.com online marketing için bütçe bile ayıramamış bir şirket, ancak arama motoru optimizasyonuyla siteyi internet üzerinde görünür kılabilmek şirketin önünü açmış en önemli nokta gibi duruyor. Aslında Serkan Hondur süreci şu şekilde tanımlıyor:  adwords optimizasyonu > reklam > iyi ciro > yüksek pazarlık gücü (bankalar, kargo şirketleri, tedarikçilerle iyi anlaşmalar, düşük komisyonlar).

"Çöp ürün satmıyoruz!" sloganıyla yola çıkan ve bugün sepet ortalaması 2.5 ürün olan oyuncakdenizi.com, lisanslı orijinal ürün portföyünde silah ve tabanca tarzı oyuncakları bulundurmayarak çocukları koruma adına da önemli bir misyonu yerine getiriyor. Aynı zamanda sağlık belgesi bulunmayan ürünler de hiçbir şekilde satışa sunulmuyor.
Müşterisine verdiği değer kadar ekibini de değerli gören şirkette herkes birbirini kolluyor, gerektiğinde herkes her işi yapıyor. Özveri, liderlik ve ekip oyuncakdenizi.com'un ayakta tutan ve büyüten değerler olarak öne çıkıyor.

Not: Şirket adı Romalı savaş tanrısı Mars'tan esinlenerek seçilmiş, ancak alan adı için farklı bir isim seçilmesi banka bilgilerini paylaşırken bazı müşterilerin anlayışını güçleştiriyormuş.
Öneri: Eğer mümkünse siz şirket adınızla alan adınızı aynı tutun!





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder