8 Nisan 2012 Pazar

YemekSepeti.com

The Smiths dinleyerek okusanız güzel olur bence çünkü there is too much cafein in your bloodstream and the lack of real spice in your life!
              -------------       -------------       -------------      --------------       -------------      ------------

Dünyayı girişimcilerin değiştirdiğine inanın diyorlar, sanırım inanmak lazım, kanıt: yemeksepeti.com. Kurucuları Melih Ödemiş & Nevzat Aydın, iki Boğaziçi mezunu bilgisayar mühendisi.
Melih Ödemiş mezuniyetinden sonra yaklaşık 1 sene kadar Citibank'ta çalışıyor. Kendi girişimine atılmadan önce kurumsal bir firmada çalışıp öğrendiklerini kendi şirketinde uygulamayı oldukça değerli görüyor. Çünkü iki dünyayı da bilmek, neler kaçırabileceğini görmek, aslında ne istediğini anlamak önemli. Böyle girişimcilerin yürümesi de daha kolay aslında, çünkü gerekli network, tecrübe hep kurumsalda kazanılan nitelikler. Girişimci ruhunuz da varsa zaten zamanın geldiğini bir şekilde anlıyorsunuz ve kendi yolunuzu çizmeye başlıyorsunuz. Fırsat var mı? Ekip var mı? Donanım yeterli mi? O zaman girişiyorsunuz.
yemeksepeti.com 2001 ocak ayında faaliyete geçiyor. Neredeyse Türkiye'ye ticari internetin girişinden beri faaliyette yemeksepeti. Bu giriş dönemi dotcom'cular için umut vadeden bir dönem (BOOM!). İnternet zenginleri, yeni ekonomi o dönem sık sık kullanılan terimler. Yeni ekonomi ise aslında değişik bir şey değil, sadece ticaretin gerçekleştiği mecra değişiyor çünkü. Yeni kurallara, yeni yollara adapte olabilmek önemli olan. Ancak ekonomik krizlerin getirdiği sarsıntılar sonrasında pek çok dotcom faaliyetini sonlandırmak zorunda kalıyor, bu döneme dayanabilenler ise şu an zaten köşebaşılarını tutmuş şirketler. yemeksepeti.com'un bu çılgın dönemde ayakta kalabilmesinin sebebiyse birebir veya benzer iş modellerinin piyasada olmaması, pazar tam olarak oluşmuş olmadığından rekabetin olmaması, pazardan pay kapmak için çabalamaya gerek olmaması. Çünkü 2000'lerde daha çok telefonla paket servis siparişi veriliyor, zamanla internet üzerinden sipariş verme imkanı sunulmaya başlansa da pazar yeri modeli uygulan bir şirket yok.
Melih Ödemiş en büyük şansını  1995-99 yılları arasında, Türkiye'de ve dünyada internetin hızla geliştiği bir dönemde bilgisayar mühendisliği bölümünde okumak olarak görüyor. Okul sırasında yürüttüğü projelerin de katkısıyla "İyi bir girişimcilik hikayesi nasıl yazılır??" sorusuna yanıt verebilecek motivasyona sahip olarak mezun oluyor. Girişimci bir aileden geliyor olması da bu durumu destekliyor sanırım.

yemeksepeti.com klasik bir e-ticaret sitesi değil, daha çok paket servis veren restoranlar ile acıkmış müşterileri buluşturan bir pazar yeri. B2B + B2C = B2B2C hatta. Gelir modeli komisyon bedeli üzerine kurulu ve neredeyse kuruluş günü belirlenen modelle aynı hala. 2001 yılında 5 kişi ve günde 30-40 arası siparişle yürüyen şirket, 2011'de 100 kişiyi aşkın ekibi, kayıtlı 6.000'e yakın restoranı ve günde yaklaşık 50.000 siparişle adeta koşuyor. Günde 1.000 işlemin bir e-ticaret sitesi için hatırı sayılır bir durumu söz konusu olduğu düşünülürse, evet gerçekten de koşuyor.
Yurt dışında ise Rusya'da sisteme kayıtlı 600, Birleşik Arap Emirlikleri'nde ise 500 restoranla büyümeye devam ediyor. Rusya pazarına girmek aslında büyük risk taşıyor, ancak bir o kadar da büyük getiri anlamına geldiği için tercih ediliyor. İklim koşulları ve trafik Moskova'da paket servis hizmetin önündeki en büyük handikap. Birleşik Arap Emirlikleri'nin tercih edilme sebebiyse Dubai gibi yüksek gelir seviyesine sahip şehirler ve sistemin ingilizce olarak kurulması, yürütülebilmesinin sağlayacağı kolaylık.

yemeksepeti.com giriş yıllarında pazarlama bütçesi ayırmamış bir şirket. "İşimizi iyi yapalım, eğlenceli bir iş modeli sunalım, bizim tanıtımımızı müşteriler yapsın" fikriyle maliyeti düşük word of mouth marketing'e yöneliyorlar daha çok. Ancak halkla ilişkiler bütçesi o zaman da şimdi de önemli bir paya sahip. Çıkan haberler, yapılan olumlu yorumlar vb. tanıtım açısından oldukça değerli görülüyor. Şirketin yıllar içinde değerlenmesiyle birlikte 2007'de %20'lik hisse karşılığında Alman yatırımcılarla ortalık kuruluyor. Ancak pasif ortaklık söz konusu, yeni ortaklar işlerin yürütülmesine pek karışmıyorlar. 


Son olarak, Melih Ödemiş şirketlerin geçirdiği farklı evreler için farklı özellikler taşıması gerektiğini söylüyor.
1-3 yıl - deneme yanılma, gözlem, değişim, iyi ekip, sabır
4-6 yıl - ekipte kan değişimi, iş birliği, işleri delege etme, taktikler, sabır
7-10 yıl - sağlıklı büyüme için girişimci ruhu kaybetmeme, risk yönetimi, stratejiler, sabır

Ve yemeksepeti.com'un en yeni uygulamalarından JOKER! Birebir kullanıcıya özel anlık indirim fırsatı modeli. Restoranlara müşteri kazandırmak ve müşteri memnuniyetini geliştirmek amacıyla, restoranlarla anlaşarak belirli zaman aralıklarında belirli kriterlerle müşterilere indirim fırsatı sunuluyor ve müşteri bir anda ekranda JOKER önerisiyle karşılaşıveriyor. Yeni bir uygulama olması sebebiyle kullanım seviyesi henüz %3'ler seviyesinde, ancak benzer yeni uygulamalar, müşteriye özel kampanyalar da yolda...





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder