16 Nisan 2012 Pazartesi

SPORX.com

SÜPER SPOR SİTESİ
Kurucu ortaklardan İlkan Gökyılmaz. İstanbul Erkek ve Boğaziçi Bilgisayar Mühendisliği mezunu.
Üniversitede, o dönemin ilklerinden "hotmail"den esinlenerek, web-based e-mail yazılımı geliştirmeye yönelik bir projeyle serüven başlıyor,  Projenin adı ise Star Wars'tan esinlenilmiş, "TrekMail". 1998 yılında aynı ekip ilk işini alıyor, 1999'da ise üniversite kampüsünde KOSGEB'den alınan destekle BİMTEK şirketi kuruluyor. 2000 yılında ekibin dağılmasıyla birlikte İlkan Gökyılmaz, Maksimum İletişim Hizmetleri A.Ş. adını verdiği sporu ve taraftarları hedef kitleye koyan şirketiyle yola devam ediyor (şirket bu dönemde webaslan.com, karakartal.com, superfb.com taraftar sitelerinin içerik sağlayıcısı konumunda). Ancak büyümek ve ölçeklenebilirlik adına mainstream bir spor portalı modeli geliştirmek anlamlı bulunuyor ve 2005'te superspor.com hayata geçiriliyor. Son olarak 2007 yılında ise marka oluşturmak ve isim anıldığında tek oluşum olarak akıllara gelmek adına stadyumlarda vb. mecralarda büyük reklam harcamaları yapılarak sporx.com'a dönüşümle süreç tam anlamıyla rayına oturtuluyor. Müşteriye kullanılan bir kelimeyle sadece kendini hatırlatabilmek anlamına gelen marka bilinci oluşturma, sporx.com da dahil tüm girişimler açısından önemli. sporx.com yönetimi de bunun farkında olarak portalın ismini ve alan adını değiştiriyor; çünkü süper spor tamlaması taraftarlar arasında tam anlamıyla jenerik bir kullanım şekli ve müşterilere özel bir anlam, bir yer, bir oluşum çağrıştırmıyor. Dahası bu isimle anılan TV programları ve gazete sütunları da var, markanın tescili mümkün değil.

sporx.com sporla ilişkili bir sektörde her ülkede en çok takip edilen tek site olmanın güç olduğunun bilincinde olarak, globale açılmaktan çok Türkiye'de ve Türklerle ilişkide kalarak büyümeyi ana strateji olarak ele alıyor. Sürekli olarak "Yeni neler yapılabilir?" sorusuna yanıt aranıyor, hayata geçirilen yanıtlardan bazıları ise: Smarttv uygulamaları geliştirilmesi, turnuvalara özel mikro siteler tasarlanması, kullanıcılara özel hizmetler sunulabilmesi amacıyla Bulgaristan, Yunanistan, Almanya, İngiltere'nin önde gelen spor siteleriyle ortaklık girişimleri, Almanya'daki Türklere ulaşmak amacıyla geliştirilen sporx.de portalı,... Yeni uygulamalara ek olarak, hali hazırdaki uygulamaların da en iyi şekilde yönetilmesi gerekiyor ki kullanıcılar memnun kalsın, yeniden siteye gelsin, siteyi çevresine tavsiye etsin. Şirket bu yönetimi küçük ancak yararlı web sitesi ölçeklendirmesi hizmetleri ve çeşitli e-uygulamalardan yararlanarak dış kaynak kullanımı şeklinde sağlıyor: google tabanlı e-mail sunucusu, website pulse (belirli aralıklarda sunucuların çalışıp çalışmadığının kontrolü),...
İlkan Gökyılmaz'ın içinde bulunduğu bu oluşum 2004'ten beri Turkcell'e, 2007'den beri ise Avea'ya spor-lig içerik sağlayıcı olarak çalışıyor. Şirket, Avea uygulaması ile 2011 yılında en iyi model uygulayıcısı ödülünü alıyor. Türkiye'de Adidas ile, Almanya'daki spor içerik-altyapı sağlayıcısı konumunu geliştirmek için ise Türk Telekom Mobil ile iş ortaklıkları yürütüyor.

sporx.com sitedeki içeriğe dayalı trafik alan ve reklam gelirleriyle dönen bir iş modeline sahip. Ancak her gün siteyi ziyaret edenlerin sayısına bakılırsa, bu sayıdan farklı bir gelir modeliyle de değer yaratıldığında işin anlamlı derece büyüyeceğini öngörmek zor değil. Dolayısıyla "Site üzerinden başka ne satabiliriz?" sorusuyla gelir farklılaştırmasını amaçlayan yeni e-ticaret fikirleri de araştırılıyor. Bunlardan ilki, belki de bugün pek popüler olan fırsat siteleri modelinin atası sayılabilecek bir uygulama olmuş, superkupon.com. Ancak başarısızlıkla sonuçlanıyor proje, çünkü kullanıcıdan kuponunu hardcopy şeklinde indirim kazandığı mağazalara göstermesi bekleniyor. Bu ise hem müşteri için yorucu bir durum hem de uygulamanın hayata geçtiği dönemde yazıcılar ve ozalitçiler bugünkü kadar yaygın değil. Başarısızlık nedeni: Müşteriye kolay ve tercih edilebilir bir hizmet sunmaması ve belki de erken hayata geçirilmiş bir uygulama oluşu.

Ligtv ve Fotomaç'ın yanı sıra sporx.com'un diğer büyük rakipleri, son zamanlarda dijitalin değerini kavramaya başlayan yayın holdingleri. Portalı rakiplerinden ayıran nitelikler ise Euroleague yayıncısı olması, 3 dönem Bundes Liga yayın haklarını elinde bulundurması, UEFA ve FIFA'yla akreditasyonunun bulunması. 

Portalın hedeflerinden biri "Internet üzerinden de maç seyredilebilir" algısını yaygınlaştırarak siteye trafik oluşturmak olarak görülüyor. Öyle ki bir dönem İtalya liginin yayın haklarını almaları sayesinde dev derbilerden "İnter - AC Milan" maçını bile internet üzerinden yayınlamışlar. Türkiye liginde ise saha içi görüntüler yayınlanamıyor, röportaj ve ilgili başka yayınlar paylaşılabiliyor sadece. Çünkü Digitürk iş birliği ve yayın hakları konusunda oldukça katı.

Peki İlkan Gökyılmaz'ın girişimciliğe ilişkin notları nelerdir dersek...
- Her şeyden önce iş fikri ve pazarın buna uygunluğu önemlidir; AYDA GÜL SATMAYA ÇALIŞMAYIN.
- Networking ve Konsantrasyon işinize değer katar, ancak çoğu zaman aynı kişi ikisini de başaramaz. Bu yapıya uygun bir ortaklık kurmaya çalışın.
- KERVAN YOLDA DÜZÜLÜR sözü çoğu zaman doğrudur; ilk olmak en iyi olmaktan daha büyük rekabet avantajı sağlar.
- İki kat daha fazla çalışmak zorundasınız, sıkılmadan çalışmanın yollarını bulun.
- Düşünün, araştırın, öğrenin (hukuk, finans, teknoloji vb.).
- Ekibinize güvenin, işleri delege edin,  gereğinden fazla mükemmeliyetçi olmayın.
- Çalışma isteği yaratın; korku değil saygı duyulan olun.
- Arada bir operasyonlara uzaktan bakmayı öğrenin.
- Kendinizle yarışın, her yıl kendinizi aşmaya çalışın.
- Son olarak, sağduyuya güvenin.

Ve siz sayfamı terk etmeden, şiddetle tavsiye ediyorum: Korhan Futacı ve Kara Orkestra!!



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder