28 Nisan 2012 Cumartesi

E-Ticaret Çağı

New York'tan dinliyoruz: The Rapture - How deep is your love??

               -------------       -------------       -------------      --------------       -------------      ------------

2011'de Yıldız Teknik'te Yeni Medya ve Pazarlama dersi vermeye başlayan Mahir Erkan, pazarlama yönetiminin farklı süreçlerini şirket-ajans ayaklarında deneyimlemiş, 2006'dan bu yana ise günümüzde pazarlama için en önemli platformlardan Google'da Endüstri Yöneticisi olarak çalışıyor. 
E-ticaret/internet platformuna ilişkin Türkiye'de az sayıda yayın ve içerik olduğunu gördüğündeyse yeni ekonomi ve internete ilişkin biriktirdiği bilgilere paylaşım noktası oluşturmak amacıyla blog yazmaya başlıyor, interneticaret. Blog okumayan offline kişiler için bu içeriğin basılmış hali de var, E-Ticaret Çağı. Kitap satışlarından elde edilen gelir ise e-ticaret girişimcilerini desteklemek amacıyla kurulan E-Tohum fonuna ekleniyor. 

İçerik Pazarlaması için son yıllarda medyadan ticarete kadar aklınıza gelecek pek çok yerde parlayan bir yıldız demek hatalı olmaz. Bu konuda Mahir Erkan'ın tavsiyesi, bilgili ilgili olduğunuz konulara ilişkin içerik üretmeye ve bu birikimi bir şekilde paylaşmaya başlamanız. Çünkü sizin oluşturduğunuz içeriği arayan, bunları okumaya ihtiyacı olan kişiler var ve gelip bir şekilde sizi buluyorlar.
Benzer şekilde sosyal medya da en hızlı içerik üretimi gerçekleşen mecralardan. Deprem olduğunda haberin TV'den yayınlanması en az 20 dakikayı bulurken sosyal medyada bunun duyulması sadece 2 saniye. 
İnternet yoluyla gelişen sosyal mecralardaki hızlı büyüme ve değişim, pazarlama ve paylaşım için de yeni ortamlar yaratıyor. Eskiden pazarlama süreçleri sadece owned ve paid media aracılığıyla var olabilirken bugün paylaşımlar ve earned media yoluyla yeni iş fikirleri ve markalar müşteriyle iletişimlerini kolayca geliştirebiliyor, şirketlerine maliyet yaratmadan parlayabiliyorlar. Tüm bunlar içerik üretiminin ve içerik pazarlamasının önemini bir kez daha göstermekte. 
 
İnternetin hayatımızın içine bu kadar yoğun şekilde girmesiyle pek çok sektör ister istemez değişmek durumunda kaldı. Bazıları çevreye uyum sağlamakla yetinirken bazıları ise bu değişimi fırsat olarak değerlendiriyor.
Örneğin, perakendecilik. Dünyada en düşük medya harcamasına sahip sektörü olarak biliniyor. Dolayısıyla müşterilerle iletişimi verimli hale getirebilmek perakende sektörüne değer katan bir süreç. İnternet kullanımı ise performans tabanlı yerlerde faaliyet geliştirmeyi oldukça kolaylaştırıyor. Bunu fark edebilen bütçesi kısıtlı şirketlerin etkili iletişim konusuna ilgi göstermesi dijital iletişim ve internet reklamcılığının büyümesini sağlıyor. İnternet dünyada olduğu gibi Türkiye’de de perakendecilik açısından değerli bir mecraya dönüşmüş durumda.

İnternet, müzik sektörü de bir hayli değiştirdi. Eskiden sadece kaset/CD, konser ve sponsorluklar sektörün temel terimlerini oluştururken bugünün terimleri MP3, stream, Guitar Hero, Popstar yarışmaları... Belki piyasaya sunulan albümler 1 milyon satmıyor ama gelir kanalları değişmiş, çeşitlenmiş durumda. Eskiden sadece “belirli” ünlü kişileri dinleme imkanı varken internet çok farklı müzik üreticilerine ulaşılabilmeyi mümkün kılıyor. Dolayısıyla müzik endüstrisi internet tabanlı hizmetler ve tanıtımlar sayesinde büyümüş, kendini katlamış vaziyette. Pek çok kişinin ortaya attığı gibi “sektörün öldüğünü” söylemek elbette ki hatalı oluyor bu anlamda.

Peki internet dünyasıyla birlikte yenilenen Türkiye'de bu dünyaya ilişkin popüler başlıkların değişimine bir göz atsak;  

                                2004                                                                   2011
                  Geniş bant internet                                                   Mobil internet/Akıllı cihazlar
                  İnternet reklamcılığı                                                 Sosyal medya
                  Avatarlar (ICQ, Siberalem)                                      Profil paylaşımları (FACEbook)
                  Online video                                                             Online audio
                  Arama (Search)                                                         Gerçek zamanlı iletişim (Canlı Yardım)
                  İnternet şirketleri                                                      M-ticaret
                  E-ticaret büyümeleri 

Tabii değişimleri fırsata çevirmek için en başta tüketici-kullanıcı trendlerini takip etmek, dünyanın nereye gittiğini doğru öngörebilmek gerekiyor. İnternet trendlerine ilişkin yararlanılabilecek faydalı kaynaklardan biri, Silikon Vadisi venture kapital şirketi Kleiner Perkins Caufield & Byers ortaklarından Mary Meekers'ın senelik olarak yayınladığı raporlar. Bu raporlar her sene internete ilişkin fotoğraflar çekiyor ve internetin o dönemin profilini çıkarıyor, karşılaştırma yapmanızı ve öngörüde bulunmanızı kolaylaştırıyor.
Örneğin, 2004 yılı raporunda internet kullanıcılarının yoğun olduğu ülkeler Çin, ABD, Japonya, Almanya, İngiltere olarak sıralanırken 2010'da Rusya, Hindistan, Brezilya, İran, Nijerya üst sıralardan listeye girmiş durumda. bu karşılaştırma dünya çapında internet kullanıcısı profilinin hızla farklılaştığını ve internet yoluyla dünyanın hızla yenilendiğini gösteriyor. Benzer tablo 3G mobil internet araştırmasında da karşınıza çıkıyor. 2011 yılında 3G penetrasyonu sıralamasında liste başında benzer şekilde ABD, Japonya, Çin, Kore'nin bulunması internet profilindeki değişimin mobil internette de yaşanacağını öngörmenize ve buna uygun girişimlerle ortaya çıkmanıza yardımcı oluyor.

Araştırmalar, internet kullanımı başladıktan 4-6 yıl sonrasında kullanıcının internet üzerinden ticaret yapmaya meyil ettiğini söylüyor. ADSL ile birlikte Türkiye'deki internet penetrasyonu döneminin 2005/2006'da başladığını düşünürsek ancak 2010 sonunda grup alışveriş siteleri ve özel alışveriş kulüpleri gibi oluşumlar yoluyla internet alışverişlerinde patlama yaşanması ("markafoni etkisi") bu araştırmayı doğrular nitelikte.
Bugün Türkiye nüfusunun %30'a yakını internet kullanıcı durumunda (~35 milyon), bunların ise sadece %20'si internet alışverişi gerçekleştiriyor. Bu durum, iyi fikirlerle pazarda doldurulması mümkün önemli bir pay bulunduğunu göstermekte.

Son olarak, internet girişimlerinde iletişim dünyasını verimli şekilde kullanabilmek için birkaç ipucu:
Tüketici Analizi: Twitt-Search, Alert, Google Insıghts, Trends, AdPlanner
Trafik Oluşturma: SEO (webmaster tools), AdWords, Facebook
Site Analizi: F-Analytics, T-Analytics, Google Analytics, Clicky, Webtrends
Site Optimizasyonu: Website Optimizer, Fivesecondtest





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder